Ιερή Τριάδα

Σρι Ραμακρίσνα - μια μικρή βιογραφία (1836-1886)

imgΟ Σρι Ραμακρίσνα γεννήθηκε σε ένα χωριό που ονομάζεται Καμάρ-πουκούρ στην επαρχία Χούγκλι  (Βεγγάλη), στις 18  Φεβρουαρίου ημέρα Τετάρτη του 1836. Ήρθε σε μία ιδιαίτερα σεβαστή, αν και φτωχή, οικογένεια Βραχμάνων.
Ο πατέρας του Σρι Ραμακρίσνα, ο Κχουντιράμ Τσάτερτζι, ήταν μεγάλος λάτρης. Η μητέρα του η Τσαντραμάνι Ντέβι ήταν η προσωποποίηση της καλοσύνης.  Δεν είχε  κανένα δόλο.
Ο Σρι Ραμακρίσνα στην παιδική του ηλικία ονομαζόταν Γκανταντχάρ. Έλαβε μερικά μαθήματα στην ανάγνωση, γραφή και αριθμητική στο δημοτικό σχολείο του χωριού.

Αφού άφησε  το σχολείο του χωριού, το αγόρι δεν είχε το δικαίωμα να κάθεται στο σπίτι σε αδράνεια. Το επόμενο καθήκον του ήταν να φροντίζει για  την καθημερινή λατρεία της οικογενειακής Θεότητας, Ραγκχουβίρ. Κάθε πρωί έψαλε το όνομα του Κυρίου, έβαζε ένα ιερό ρούχο, και μάζευε λουλούδια. Μετά από τα πλυσίματα, τις προσευχές και τον διαλογισμό στην Ανώτατη Ύπαρξη, τον Ένα και αδιαίρετο Θεό, λάτρευε τον Ραγκχουβίρ, που ονομάζεται επίσης και Ράμα, μια από τις ενσαρκώσεις της Ανώτατης Ύπαρξης, και ήρωα του γνωστού έπους, Ραμάγιανα. Τραγουδούσε υπέροχα. Τα τραγούδια που άκουγε κατά τη διάρκεια των θεατρικών παραστάσεων, μπορούσε να τα διηγηθεί από την αρχή μέχρι το τέλος. Από παιδί, ήταν πάντα χαρούμενος. Άνδρες, γυναίκες και παιδιά - όλοι τον αγαπούσαν.   
Οι Βραχμάνοι λόγιοι συχνά ασχολούνταν, όπως είναι σύνηθες στους Ινδουιστές με το να διαβάζουν ιερά βιβλία για τη ζωή και τις διδασκαλίες διάφορων ενσαρκώσεων του Θεού, να τραγουδούν και να διηγούνται τα επεισόδια στην καθομιλουμένη. Ο Σρι Ραμακρίσνα άκουγε αυτά τα άτομα απορροφημένος με προσοχή. Κατά αυτόν τον τρόπο αφομοίωσε το Ραμάγιανα, το Μαχαμπχάρατα και την Μπχαγκαβάτ - όλα τα θρησκευτικά έπη σχετικά με τον Ράμα και Κρίσνα που και οι δύο θεωρούνται από το Ινδουιστές ως ενσαρκώσεις του Θεού.
Μια ημέρα όταν ήταν έντεκα χρονών ο Σρι Ραμακρίσνα, περνούσε από τα χωράφια καλαμποκιού πηγαίνοντας στο Ανούρ, ένα χωριό κοντά στο Καμάρ-πουκούρ. Όπως είπε στους αποστόλους του αργότερα, είδε ξαφνικά ένα Θεικό όραμα και έχασε την αίσθηση της συνείδησής του. Οι άνθρωποι είπαν, ότι αυτό έμοιαζε να ήταν λιποθυμία, αλλά στην πραγματικότητα, ήταν η ήρεμη, γαλήνια, και υπερσυνειδητή κατάσταση, που ονομάζεται Σαμάντχι, και που  προήλθε από το Θεϊκό όραμα.          
Μετά από το θάνατο του πατέρα του, ο Σρι Ραμακρίσνα, τότε δεκαεπτά ή δεκαοχτώ χρονών, πήγε με το μεγάλο αδερφό του στην Καλκούτα. Τα αδέλφια πήγαν στην Καλκούτα με σκοπό την αναζήτηση της τύχη τους.      
Η Ράνι Ράσμανι, μια πλούσια και ευσεβής κυρία της Βεγγάλης, έχτισε το γνωστό ναό στο Ντακσινέσβαρ, ένα χωριό που απείχε τέσσερα χιλιόμετρα περίπου από την Καλκούτα, το 1855 Μ.Χ. Ο μεγαλύτερος αδελφός του Σρι Ραμακρίσνα Παντίτ (Λόγιος στην Ινδία) Ραμ Κουμάρ, διορίστηκε ως ανώτατος ιερέας του ναού της Θεάς, Μητέρα Κάλι.       
Ο Σρι Ραμακρίσνα πήγαινε συχνά στο ναό να δει τον αδελφό του. Μέσα σε μερικές ημέρες ο ίδιος απασχολήθηκε ως βοηθητικός ιερέας.         
Κατά τη διάρκεια λίγων ημερών μια αλλαγή έγινε στον Σρι Ραμακρίσνα. Βρέθηκε μόνος για πολλές ώρες μπροστά από την εικόνα της Μητέρας. Προφανώς το μυαλό του σύρθηκε μακρυά από τα πράγματα αυτού του κόσμου. Ήταν σε αναζήτηση κάποιου αντικειμένου που δεν επιδιώκεται από κοσμικά άτομα.
Οι άνθρωποί του σύντομα κανόνισαν το γάμο του. Ήλπιζαν ότι ο γάμος θα μετέστρεφε το μυαλό του μακρυά από τον Ιδανικό του Κόσμο. Όμως ο γάμος ήταν μόνο κατ’ όνομα. Η νιόπαντρη νύφη Σρι Σρι Σαρανταμάνι Ντέβι ήταν επίσης μια φωτισμένη ψυχή υψηλότερης τάξης. Μετά από το γάμο του ο Σρι Ραμακρίσνα επέστρεψε στο ναό των κήπων του Ντακσινέσβαρ. Αυτό ήταν το σημείο καμπής της ευσεβούς ζωής του. Σε μερικές ημέρες, λατρεύοντας τη Μητέρα, είδε περίεργα Οράματα Θείων Μορφών.    
Σύντομα διαπιστώθηκε από τις αρχές των ναών ότι στην παρούσα κατάσταση των θρησκευτικών συναισθημάτων του, ο Σρι Ραμακρίσνα ήταν, ανίκανος να εκτελεί το καθήκον του ιερέα πλέον. Ούτε μπορούσε να συνεχίσει τα καθήκοντά του ως οικογενειάρχης. Έλεγε «Μητέρα, Ω! Μητέρα!» μέρα-νύχτα.
Υπήρχε ένας ξενώνας στον κήπο των ναών. Ιερά άτομα που είχαν απαρνηθεί τον κόσμο το χρησιμοποιούσαν ως φιλοξενούμενοι. Ο Τοτά Πουρί, ένας άγιος άνθρωπος, έμεινε εκεί ως φιλοξενούμενος για έντεκα μήνες. Αυτός ήταν που ερμήνευσε στον Σρι Ραμακρίσνα, τη φιλοσοφία της Βεδάντα. Κατά τη διάρκεια της ερμηνείας ο Τοτά Πουρί παρατήρησε ότι ο μαθητής δεν ήταν ένα συνηθισμένο άτομο, και ότι συχνά βρισκόταν σε μια κατάσταση Θείας Έκστασης, στη οποία το πεπερασμένο εγώ χάνεται και γίνεται ένα με το Θεό, το Καθολικό Εγώ!
Μια Βραχμάνα γυναίκα που επίσης είχε απαρνηθεί τον κόσμο ήρθε ως φιλοξενούμενη στο ναό λίγο πριν από τον Τοτά Πουρί. Αυτή ήταν που βοήθησε τον Σρι Ραμακρίσνα να περάσει μέσα από τις πρακτικές που ονομάζονται από τις Γραφές Τάντρας.
Ο Σρι Ραμακρίσνα περνούσε μέσω τριών διαφορετικών καταστάσεων θρησκευτικής συνείδησης, δηλαδή, την καθαρά Εσωτερική, ή Υπέρ-συνειδητή κατάσταση, όπου δεν μπορεί να υπάρξει καμία εξωτερική συνείδηση, την Ημί-συνειδητή κατάσταση όπου η εξωτερική αντίληψη δεν χάνεται εξ ολοκλήρου και τη Συνειδητή κατάσταση στην οποία μπορούσε να ψάλει το ιερό όνομα του Κυρίου. Με το «Μητέρα, Ω! Μητέρα!» πάντα στα χείλη του, θα μιλούσε στη Θεία Μητέρα χωρίς διακοπή. Της ζητούσε να τον διδάξει. Συχνά έλεγε, ’’Ω Μητέρα, δεν γνωρίζω τα Ιερά Βιβλία, ούτε έχω σχέση με τους Παντίτ που είναι έμπειροι σ’ αυτά. Είναι μόνο τα λόγια Σου που θέλω να ακούσω. Εσύ,  Δίδαξέ με και με επίτρεψέ με να μάθω.’’
Το γλυκό όνομα της Μητέρας, ο Σρι Ραμακρίσνα το χρησιμοποιούσε για την Ανώτατη Ύπαρξη, που είναι, ο Θεός το Απόλυτο, ο οποίος ξεπερνά κάθε σκέψη,  χρόνο και χώρο.
Εκτός από να διδάξει το γεγονός ότι ο Θεός μπορεί να ειδωθεί, ο μεγάλος του σκοπός ήταν να τονίσει την αρμονία μεταξύ όλων των θρησκειών. Αφ' ενός,  πραγματοποίησε, το ιδανικό που έχει συσταθεί σε κάθε μία από τις διάφορες αιρέσεις της Ινδουιστικής θρησκείας, και αφ' ετέρου, το ιδανικό του Ισλάμ και αυτό του Χριστιανισμού. Επανέλαβε σε απομόνωση το όνομα του Αλλάχ και μετά διαλογίστηκε επάνω στον Ιησού Χριστό. Σε ένα όραμα είδε τον Ιησού σε όλη του τη δόξα. Στο δωμάτιό του έκανε χώρο για τις εικόνες όχι μόνο Ινδουιστικών Θεών και Θεοτήτων αλλά και για του Ιησού,  και του Βούδα.
Θεώρησε όλες τις γυναίκες ως ενσαρκώσεις της Θείας Μητέρας και τις λάτρεψε όπως λάτρεψε Αυτήν.
Ο Σρι Ραμακρίσνα αρρώστησε με καρκίνο στο λάρυγγα το 1885. Απομακρύνθηκε στο Κόσσιπορ για θεραπεία. Ήδη είχε γίνει γνωστός ως μεγάλος θρησκευτικός δάσκαλος. Πολλοί από την ελίτ της Καλκούτας ήρθαν κάτω από την επιρροή του, αλλά ο Σρι Ραμακρίσνα δεν ικανοποιούνταν έως ότου είχε μια ομάδα νεαρών ανδρών που ήταν έτοιμοι να διαπλαστούν αυστηρά σύμφωνα με τις οδηγίες του. Τέτοιοι νεαροί άνδρες ήρθαν, δεκαπέντε ή δέκα έξι σε αριθμό, όλοι με ένα καλό οικογενειακό υπόβαθρο, και σύγχρονη εκπαίδευση. Όλοι τους τώρα είναι ευρέως γνωστοί, για τα μετέπειτα επιτεύγματά τους ως θρησκευτικοί δάσκαλοι, προ πάντων ο ηγέτης τους Σουάμι Βιβεκάναντα, ο οποίος επηρέασε πραγματικά κάθε πτυχή της Ινδικής εθνικής ζωής. Είναι αυτή η ομάδα των νεαρών ανδρών που ίδρυσε αργότερα το Τάγμα του Σρι Ραμακρίσνα.
Πολλοί είναι εκείνοι που έχουν γίνει και γίνονται οι πιστοί του σήμερα. Η οικογένεια των αποστόλων του βρίσκεται διεσπαρμένη σήμερα όχι μόνο στην Ασία συμπεριλαμβανομένης της Ιαπωνίας, αλλά και στην Αμερική και την Ευρώπη.
Ο Σρι Ραμακρίσνα πέρασε σε Μαχασαμάντχι στην έπαυλη του Κόσσιπορ κοντά στην Καλκούτα στις 16 Αυγούστου 1886.
Ρήσεις του Σρι Ραμακρίσνα:
Ο Θεός είναι άμορφος, ο Θεός επίσης έχει και μορφή. Και είναι επίσης αυτός που υπερβαίνει και τη μορφή και το άμορφο. Αυτός μόνο γνωρίζει τα πάντα που Είναι. Χάριν εκείνων που αγαπούν το Κύριο, φανερώνεται με διάφορους τρόπους και σε διάφορες μορφές. Αληθινά δεν δεσμεύεται από οποιοδήποτε περιορισμό ως προς τις εκδηλωμένες μορφές, ή τις αντιθέσεις τους.
Δεν είναι καλό να θεωρεί κάποιος ότι η θρησκεία του είναι μόνο αληθινή και όλες οι άλλες είναι ψεύτικες. Ο Θεός είναι ένας, και όχι δύο. Διάφοροι άνθρωποι Τον ονομάζουν με διαφορετικά ονόματα: άλλοι ως Αλλάχ, άλλοι ως Θεό, και άλλοι ως Κρίσνα, Σίβα, ή Μπράχμαν. Είναι σαν το νερό σε μια λίμνη. Κάποιοι το πίνουν σε έναν τόπο και το ονομάζουν ‘τζαλ’, άλλοι σε ένα άλλο τόπο και το ονομάζουν ‘πάνι’  και άλλοι ακόμα σε ένα τρίτο τόπο το ονομάζουν ‘νερό’. Οι Ινδουιστές το ονομάζουν ‘τζαλ’, οι Χριστιανοί ‘νερό’, και οι Μουσουλμάνοι ‘πάνι’. Αλλά είναι ένα και το αυτό πράγμα. Οι αντιλήψεις δεν είναι παρά μονοπάτια. Κάθε θρησκεία είναι μόνο ένα μονοπάτι που οδηγεί στο Θεό, όπως τα ποτάμια που προέρχονται από διάφορες κατευθύνσεις και τελικά γίνονται ένα με τον ένα ωκεανό.
Εάν κρατώ αυτό το πανί μπροστά μου, δεν μπορείτε να με δείτε, παρ’ όλο που είμαι συνέχεια τόσο κοντά. Επίσης, αν και ο Θεός είναι πιο κοντά σας από οτιδήποτε άλλο, λόγω του πέπλου του εγωισμού όμως, δεν μπορείτε να Τον δείτε.
Εάν, σε τελευταία ανάλυση, δεν μπορείτε να καταστρέψετε αυτό το ‘εγώ’ τότε αφήστε το να παραμείνει ως ‘εγώ  υπηρέτης’. Αυτός που γνωρίζει τον εαυτό του ως υπηρέτη και εραστή του Θεού θα κάνει λιγότερες αταξίες.
Πότε  θα είμαι ελεύθερος; -- Όταν εκείνο το ‘εγώ’ θα έχει εξαφανιστεί. ‘Το εγώ και τα δικά μου’ είναι άγνοια, ‘Εσύ και τα δικά Σου’ είναι γνώση.
Δεν προκαλείται η μέθη της κάνναβης με την επανάληψη της λέξης ‘κάνναβη’. Πάρτε την κάνναβη, τρίψτε την μέσα στο νερό πιείτε το διάλυμα, και θα μεθύσετε. Σε τι χρησιμεύει να φωνάζετε δυνατά, ‘Ω! Θεέ, Ω! Θεέ’; Με τακτική εξάσκηση και αφοσίωση, θα δείτε το Θεό.
Όπως ο τίγρης καταβροχθίζει άλλα ζώα, το ίδιο ισχύει για τον  ‘τίγρη του ζήλου για το Κύριο’ κατατρώει τη λαγνεία, το θυμό, και τα άλλα πάθη. Μόλις μεγαλώσει αυτός ο ζήλος στην καρδιά, η σφοδρή επιθυμία και τα άλλα πάθη εξαφανίζονται.
Το σκοτάδι των αιώνων διαλύεται γρήγορα μόλις ένα μοναδικό φως εισέρχεται στο σκοτεινό δωμάτιο. Η συσσωρευμένη άγνοια και οι λάθος πράξεις αναρίθμητων γεννήσεων εξαφανίζονται με μια ματιά των φιλεύσπλαχνων ματιών του Θεού.
Όσο πιο πολύ πλησιάζετε στο Θεό, τόσο περισσότερο αισθάνεστε την ειρήνη. Ειρήνη, ειρήνη, υπέρτατη-ειρήνη! Όσο πιο κοντά φτάνετε στο Γάγγη, τόσο περισσότερο νιώθετε την δροσιά του. Θα νιώσετε μεγάλη ανακούφιση όταν βυθιστείτε στον ποταμό.
Προσευχηθείτε σ’ Αυτόν με όποιο τρόπο θέλετε. Είναι βέβαιο ότι θα σας ακούσει, γιατί ακούει ακόμη και τα πατήματα ενός μυρμηγκιού.

 

----------------------------------

Πηγή:  Vedanta Society of Japan
http://en.vedanta.jp/about_us/copy_of_the-holy-trinity#the_holy_trinity_top

Μετάφραση
–ομάδα μελέτης Ραμακρίσνα Βεδάντα–